Dogma

De Wikipedia
Dogma
tipo de concepción del mundo (es) Traducir
Principiu, Doctrina y creyencia relixosas
Cambiar los datos en Wikidata

Un dogma (del griegu δογμα, de la mesma de δοκειν, dokein, "paecer") ye una verdá o conxuntu de verdaes almitíes ensin necesidá de demostrarles.[1] Nes relixones abrahámiques, entiéndese como una doctrina revelada por Dios, como fundamentu o puntu capital de toa doctrina o relixón. Ye un principiu o conxuntu d'ellos establecíos por una autoridá como una verdá incuestionable.[2] Sirve como parte de les bases fundamentales d'una ideoloxía o sistema de creencies y que nun puede alteriase o refugase ensin afectar a tol paradigma del sistema o la ideoloxía en sí. El términu puede referise a opiniones aceptaes por filósofos o escueles filosófiques, decretos públicos, relixón o decisiones promulgaes por autoridaes polítiques.[3]

El términu deriva del griegu δόγμα "paecer, opinión o creencia",[4] que de la mesma deriva de δοκέω (dokeo), "pensar, suponer, imaxinar".[5] Dogma pasó a significar lleis o ordenances decretes ya impuestes a otros nel sieglu primeru.[ensin referencies] El términu inglés dogmatics úsase como sinónimu de teoloxía sistemática, como s'usó en manual de neo-ortodoxa de Karl Barth, volume decimocuarto, Church Dogmatics.

Dogmes na relixón[editar | editar la fonte]

Los dogmes relixosos establecen les bases de la teoloxía de determináu sistema de creencies. N'otres pallabres, los dogmes son un conxuntu fundamental de creencies que definen determinada relixón, y estremar d'otres relixones. Poro, los dogmes nun son idees suxetes al cambéu nin consensu.

El cambéu de dogmes relixosos foi una importante causa pa la esistencia denominaciones, cultos y sectes.

Los dogmes son de cutiu oxetu d'estudiu y escrutiniu dientro de la filosofía de la relixón, y suelen ser suxetu de crítica pa otros grupos relixosu y secular.

Xudaísmu[editar | editar la fonte]

Nel xudaísmu, foi Saadia Gaon quien per primer vegada sistematizó la fundamentación de les verdaes, o dogmes, de la tradición, estableciendo al empar la racionalidá del xudaísmu y la prioridá de la tradición sobre la razón filosófica y l'investigación. La so obra Emunot ve deot (‘Creencies y doctrines’) foi titulada orixinalmente Llibru de los artículos de fe y les doctrines dogmátiques.

Los elementos fundamentales del xudaísmu son la creencia nun solu Dios y na eleición d'Israel pa emponer al mundu.

El Estáu de consagración a Dios manifestar polos oxetos que s'utilicen na plegaria: el talit, que ye un mantu con flecos, que señala que'l fiel, ye dicir una persona que cree en daqué, ta revistíu de dicha consagración. Los tefilin, pequeñes caxes de cueru que s'arreyar na frente. Amás, estes caxes, contienen unos manuscritos de pergamín de determinaos pasaxes de la escritura.

Cristianismu[editar | editar la fonte]

Cristianismu ortodoxu[editar | editar la fonte]

Pa la mayoría de les Ilesies orientales, los dogmes tán conteníos nel Símbolu Niceno y los cánones de los primeros siete Concilios ecuménicos. Dende'l séptimu, el Conceyu de Nicea II, nun consideren que fuera posible un conceyu genuinamente ecuménicu, yá que foi a partir d'él que les Ilesies d'Oriente y la Romana empezaren a dixebrase, consecuencia de lo cual diose'l llamáu Cisma d'Oriente, cuando les primeres consideraron que Roma estremárase de lo qu'éstes consideraben el cristianismu "ortodoxu" (d'ende'l nome col que se conoz comúnmente a estes Ilesies). Sicasí, la doctrina ortodoxa nun falta demasiáu de la occidental, con ciertos matices. Por casu, los ortodoxos nun consideren que María fuera concebida ensin el pecáu orixinal (al contrariu del dogma católicu de la Inmaculada Concepción), sinón que se-y quitar el pecáu al momentu de l'aceptación de llevar nel so banduyu al Fíu de Dios (el fiat: "fáigase en mi").

Obviamente, la gran diferencia dogmática con Occidente ye la de que la Ilesia ortodoxa niega la supremacía papal, y en consecuencia la infalibilidad papal. En contraposición, los ortodoxos tienen un patriarca en cada Ilesia, siendo'l principal el Patriarca de Constantinopla o Patriarca Ecuménicu, llamáu primus inter pares (primero ente iguales); y consideren infalible a la Ilesia nel so conxuntu, ensin primacía de nengún miembru (nin siquier el Patriarca de Constantinopla). Arriendes d'ello, tampoco foi posible una nueva declaración absolutamente definitiva del dogma ortodoxu,[6] pos nun la consideraron necesaria, siguiendo a San Vicente de Lerins: "Aceptamos y creemos que la Ilesia creyó siempres, en cualquier llugar y por toos ensin nengún cambéu".[7] De toes formes, consideren de calter normativu fundamental, amás de los Concilios Ecuménicos antes mentaos, los Concilios locales, los Escritos de los Santos Padres, el Testimoniu de la Tradición Llitúrxica y Iconográfica y el consensu universal de doctrines y práutiques.

Catolicismu[editar | editar la fonte]

Na doctrina católica, un dogma ye una verdá revelada definida pola Ilesia católica. Entender como una verdá perteneciente al campu de la fe, revelada por Dios y tresmitida dende los Apóstoles al traviés de la Escritura o de la Tradición, y propuesta pola Ilesia pa la so aceptación per parte de los fieles.

El Maxisteriu de la Ilesia exerz dafechu l'autoridá que tien de Cristu cuando define dogmes, esto ye, cuando propón, d'una forma qu'obliga al pueblu cristianu a una adhesión irrevocable de fe, verdaes conteníes na Revelación divina o tamién cuando propón de manera definitiva verdaes que tienen con elles un venceyu necesariu.[8]

La Ilesia católica tien una posición bien clara con respectu al dogma, y ye que les verdaes divines siempres esistieron, namái que cuando se tien una dulda, o una esviación doctrinal, ye necesariu reafitar dicha verdá per mediu d'un dogma. Por casu: dende l'entamu del cristianismu reconocer a Xesucristu como fíu de Dios; agora bien, cuando se dio la esviación doctrinal d'Arriu sobre la naturaleza divina de Xesucristu, foi necesariu faer un artículu de fe, que determinara y atayara esta situación, de manera que yá nun habría duldes, sinón que se determinara como una verdá; esto asocedió nel Conceyu de Nicea (añu 325).

El primer usu rexistráu nesti sentíu remontar al Conceyu de Xerusalén, y caltiénse nel testu de biblia Fechos|16:4}}, onde designa les instrucciones que'l primera Conceyu ecuménicu dirixó a los protocristianos. Nos testos de los Padres de la Ilesia el términu pasó a indicar los preceptos instituyíos por Xesús de Nazaré o polos apóstoles. De la escolástica data la distinción ente dogmes divinos, enseñaos direutamente por Xesús, apostólicos, enseñaos polos apóstoles, o eclesiásticos, instituyíos por conceyos o papes posteriores.

Ye importante señalar que ciertes regles o orientaciones que la Ilesia católica dicta, por casu el mesmu papa en forma d'encíclica o los obispos locales, nun apuerten n'obligatoriedá nin se consideren dogmes. Les revelaciones privaes tampoco constitúin dogmes. Les verdaes revelaes nun adquieren el so calter formal de dogmes hasta que son definíes o propuestes pola Ilesia depués del debíu estudiu. En tiempos recién sintióse cierta hostilidá escontra la relixón dogmática, considerada como un cuerpu de verdaes definíes arbitrariamente pola Ilesia; entá ye más cuando se suel considerar que ye'l Papa quien les define pola so cuenta. Ye por esto que la teoría del dogma católicu presupon l'aceptación de la doctrina de la infalibilidad del oficiu d'enseñar (Maxisteriu) de la Ilesia católica y del Pontífiz Romanu.

Protestantismu[editar | editar la fonte]

Na teoloxía protestante estrémense frecuentemente verdaes fundamentales, ensin aceptar les cualos nun sería posible confesase cristianu, esencialmente les declaraes nel Credo de los Apóstoles, y otres doctrines, que la so aceptación sería optativa na midida na que cada cristianu puede xulgar los dogmes escriturales según el so llibre exame. Sicasí, dependiendo de les distintes denominaciones (luteranismu, calvinismu, episcopalianismo, etc.), esisten distintes verdaes fundamentales dientro de les distintes Ilesies.

Islam[editar | editar la fonte]

Nel islam, los dogmes tán conteníos nel Aqidah, términu equivalente a credo. Consiste nuna serie d'artículos de fe qu'apaecen claramente definíos nel Corán, y sobre la verdá de los cualos los distintos enclinos doctrinales amuésense d'alcuerdu, anque con diferencies tocantes al so desenvolvimientu ya implicaciones.

La relixón musulmana sofitar en cinco pilares fundamentales:

  • L'oficiu de fe: nun hai más dios que Alá, y Mahoma ye'l so profeta.
  • La oración: celebrada en comunidá o individualmente, cinco veces al día en direición a La Meca con previa purificación (wudu).
  • La llimosna: recaldada como un impuestu calculáu puramente en función de los beneficios añales de cada persona y de los que d'él dependen. Destinar al beneficiu de los menos favorecíos.
  • Ayunar el mes de Ramadán: Trátase d'un mes del calendariu islámicu llunar destináu a exercicios espirituales. Mientres el mes de Ramadán, nun se debe inxerir alimentu nin bébora, según abstenese de toa práutica sexual y actitú o llinguaxe obscenu o bocayón, mientres les hores de sol.
  • La pelegrinación a La Meca: siquier una vegada na vida si tiénense medios que lo dexen.

Esisten tamién otros cinco pilastres de fe nel Islam:

- La fe en Alá.

- La fe en tolos llibros remontaos por Alá a los sos profetes.

- La fe nos ánxeles (el conceutu d'ánxeles nel Islam difier categóricamente del esistente nel cristianismu).

- La fe en tolos unviaos y profetes de Alá, dende Adán, pasando por Moisés y Xesús y llegando hasta'l postreru de los profetes, Mahoma.

- La fe nel "qadar", el destín o "lo que ta escritu", tantu lo positivo como lo negativo.

De la mesma, ye necesariu apuntar que nel Islam, a diferencia d'en la Cristiandá, nun esiste una Ilesia que dicte doctrines nin dogmes de fe. Igualmente'l conceutu de "relixón" ye problemáticu a la de traducir la voz árabe "din" que ye como'l Corán define al Islam y que vendría significar "sistema de valores".[9]

Hinduismu[editar | editar la fonte]

El sistema de castes y el cultu son dos aspeutos bien importantes del hinduismu.

Los hindús creen na reencarnación (samsara), esto ye, qu'ellos tornen a la vida otra vegada como animales o como persones. Tamién creen nel karma. Karma significa que'l comportamientu na vida anterior afecta'l llugar de les persones nesta vida, y lo que faen nesta vida va determinar el so llugar na viniente. Si guarden les lleis de la so casta, creen que van nacer de nuevu nuna casta más alta. Creen que finalmente van cesar de vivir como persones p'algamar el nirvana (convertise en parte del dios Brahman, que nun tien de ser confundíu col dios Brahmá, de cuatro cabeces). Les renacencies pueden siguir de manera interminable, una y bones los hindús nunca pueden tar seguros de faer tou correutamente.

La mayoría de los hindús son vexetarianos. Creen que los animales y los inseutos tienen almes, y polo tanto nun comen carne nin quiten la vida si poder evitar. Piensen que la vaca ye especialmente sagrada, y por ello déxase-yos analayar llibremente peles cais.

Budismu[editar | editar la fonte]

Anque'l budismu nun se considera una relixón bien dogmática, sí tres conceptos importantes que usualmente definen al budismu: samsara, karma y nirvana, traíos del hinduismu por Buda, el so fundador. Creen nel llume propio y de los demás per mediu de la práutica de los principios yá mentaos.

Los budistes usualmente nun faen proselitismu, pero sí ponen les sos enseñances a la disposición de quien tea comenenciudu. Munches persones tomen les práutiques de la meditación o la filosofía de vida del budismu col enfotu de ameyorar les sos vides, ensin prauticar el budismu como relixón o filosofía.

Dogma económicu[editar | editar la fonte]

P'autores como Walter Benjamin (nel so artículu Capitalismu como relixón), Max Weber (vease la so obra La ética protestante y l'espíritu del capitalismu), Giorgio Agamben y Vicenç Navarro, ente otros, el capitalismu y la so espresión más contemporánea, el neolliberalismu, tendríen na so esencia un calter relixosu: necesidá de cultu y fe y apaición d'una dogmática propia que sostenga'l cultu.[10][11][12][13]

Otros usos[editar | editar la fonte]

Como posible reacción al escepticismu, el dogmatismu ye un conxuntu de creencies y doctrines que son establecíos como verdaes indiscutibles.[14] Considérase-yos verdaes rellacionaes fuertemente a la naturaleza de la fe.[15] El términu "dogmáticu" puede usase despectivamente pa referise a cualquier creencia que ye caltenida obstinadamente, incluyendo creencies polítiques[16] y científiques.[17]

Un usu notable del términu puede atopase nel Dogma central de la bioloxía molecular. Na so autobiografía, What Mad Pursuit (1988), Francis Crick escribió sobre la so eleición de la pallabra dogma y dalgunos de los problemes que-y causaron:

Llamé a esta idea'l dogma central por dos razones, supongo. Yá usara la pallabra obvia hipótesis na hipótesis secuencial, y amás quería suxurir qu'esta nueva conxetura yera más central y más poderosa. [...] A la fin, l'usu de la pallabra dogma causó cuasi más problemes de los que valía. [...] Munchos años dempués Jacques Monod señalo que paecía que yo nun entendía l'usu correutu de la pallabra dogma, que ye una creencia que nun puede ser cuestionada. [...] Usé la pallabra como yo creía que significaba, non como la mayoría del mundu facer, y aplicar a cencielles a una gran hipótesis que, anque plausible, tenía poco respaldu de la esperimentación direuta.

Similarmente, Horace Freeland Judson escribió en The Eighth Day of Creation:[18]

"El mio paecer yera qu'un dogma yera una idea que escarecía d'evidencia razonable. ¡¿Ves?!" Y Crick dio un berru de gayola. Yo a cencielles nun sabía que significaba dogma. Y tamién pudi a cencielles llama-y la "Hipótesis central", o..., yá sabes. Lo que quiero dicir. Dogma solu foi un latiguillo.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: dogma
  2. [1], "dogma." Dictionary.com Unabridged. Random House, Inc. 24 Oct. 2011. <Dictionary.com http://dictionary.reference.com/browse/dogma>.
  3. [2], "Dogma" The Concise Oxford Dictionary of World Religions. Ed. John Bowker. Oxford University Press, 2000. Oxford Reference Online. Oxford University Press. York University. 25 October 2011 <http://www.oxfordreference.com.ezproxy.library.yorku.ca/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t101.y2044>.
  4. Dogma, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, at Perseus
  5. Dokeo, Henry George Liddell, Robert Scott, A Greek-English Lexicon, at Perseus
  6. Ilesia Ortodoxa
  7. DIFERENCIES ENTE ILESIA ORTODOXA Y EL CATOLICISMU ROMANU
  8. Catecismu de la Ilesia Católica
  9. Aya, Abdelmumin (2013) Islam ensin Dios. Kairós.
  10. capitalismu-como-religion/ Walter Benjamin y el capitalismu como relixón, Giorgio Agamben, trad. S. Siguí, del artículu orixinal Benjamin e il capitalismo, Giorgio Agamben, en lostraniero.net, 29 d'abril de 2013
  11. Creitu, fe y futuru, Giorgio Agamben, en Fuera de sitiu, Públicu, 20/3/2012, trad. La República, Se la feroce religione del denaro divora il futuro, 16/2/2012
  12. El dineru ye l'únicu dios y el capitalismu'l so profeta, José Ignacio González Faus, Facultá de Teoloxía. Barcelona, Ilesia Viva Nᵘ249, xineru-marzu 2012, páxs.109-115, ISSN. 0210-1114
  13. responsabilidá-del bancu central-européu-en-la-creacion-de-desemplegu/20130514165156092127.html La responsabilidá del Bancu Central Européu na creación de desemplegu, Vicenç Navarro, Nueva Tribuna, 14/5/2013
  14. [3], "dogma" The Oxford Dictionary of Philosophy. Simon Blackburn. Oxford University Press, 2008. Oxford Reference Online. Oxford University Press. York University. 25 October 2011 <http://www.oxfordreference.com.ezproxy.library.yorku.ca/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t98.y978>.
  15. [4], Journet, Charles. What Is Dogma? San Francisco: Ignatius, 2011. Google Book Search. Web. 21 Oct. 2011.
  16. Gabler, Neal. [5], "The Los Angeles Times", October 2, 2009
  17. Thompson, Michael. [6], The Analyst, 2004, 129, 865
  18. Horace Freeland Judson (1996). «Chapter 6: My mind was, that a dogma was an idea for which there was non reasonable evidence. You see?!», The Eighth Day of Creation: Makers of the Revolution in Biology (25th anniversary edition). Cold Spring Harbor, NY: Cold Spring Harbor Laboratory Press. ISBN 0-87969-477-7.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]