Tonga

De Vicipedia
Rena de Tonga
Tonga Pule'anga Fakatu'i 'o Tonga
Kingdom of Tonga
Informa jeneral
Capital: Nuku'alofa
Lingua ofisial: Tonga e engles
Dirije
Governa: Monarcia parlamental
- Xef de stato: Re Tupou 6
- Xef de governa: Ministro xef Akilisi Pōhiva
Otras
Area: 747 km²
Popla: 103 036
Densia: 137,93
PIB: US$ 788 milion
Mone:
Zona de ora: UTC+13
Numero de telefon: +676
Interede: .to

Tonga, ofisial Rena de Tonga (en lingua tonga Pule'anga Fakatu'i 'o Tonga, en engles Kingdom of Tonga), es un pais en la Mar Pasifica locada en Polinesia e constituida como un monarcia parlamental. La capital e la site con la plu de abitores es Nuku'alofa. Con un area de sirca 748 cilometres cuadrida, Tonga es la pais 186 longo area. Lo es formida par plu ca 177 isolas, conoseda como Isolas de la Amis, de cual 36 es abitada. La cuantia de popla, en la anio 2011, ia es sirca 103 036 persones. La plu de la popla segue alga eglesia cristian e parla la du linguas ofisial de la pais: tonga e engles.

Etimolojia[edita | edita la fonte]

La pronunsia de la nom en tonga es ['toŋa]. En multe linguas polinesian, la parola "Tonga" sinifia 'sude', e lo es probable ce la arcipelago ia reseta esta nom per sua loca a la sude de la isolas de Samoa. Par contrasta, la abitores de Tonga opina ce la nom de la pais sinifia "jardin".

Politica[edita | edita la fonte]

Tonga es un monarcia constitual. Onora per la re sustitui per la onora en sentenios presedente per la onora per la xef santa la plu importante, la Tuʻi Tonga. Critica de la monarcia es regardada como oposada a la cultur tongan. La re Tupou 6 (desendente de la re prima), sua familia, nobiles potiosa e un caste elejeda no real es rica, en cuando la resta de la popla vive en povria relativa. La efetos de esta nonegalia es diminuida par la instrui, la medica e la posese de tera.

Politica esterna[edita | edita la fonte]

La politia esterna de Tonga en janero 2009 ia es descriveda par Matangi Tonga como "regarda la este" (pd: institui relatas diplomata e economial plu prosima con Asia, cual es locada en la norde-ueste de la rena). Tonga ave relatas cortes con la Statos Unida. Sua relatas con la Rena Unida, an si bon, no es plu prosima. La relatas con la potias rejional de Oseania, Australia e Zeland Nova, es bon.

Divides dirijal[edita | edita la fonte]

Tonga es sudivideda en sinco divides dirijal: ʻEua, Haʻapai, Niuas, Tongatapu e Vavaʻu.

Jeografia[edita | edita la fonte]

Locada en Oseania, Tonga es un arcipelago en la sude de la Mar Pasifica, direta en la sude de Samoa. Sua 169 isolas, de cual 36 es abitada, es divideda en tre grupos xef – Vava'u, Ha'apai, e Tongatapu – e covre un linia de 800 cilometres de norde a sude.

La isola la plu grande, Tongatapu, do la capital Nuku'alofa es locada, covre 257 cilometres cuadrida.